Nye regler om prismærkning – bilforhandlere skal nu oplyse den samlede pris inklusive leveringsomkostninger
Den 1. januar i år trådte nye regler om prismærkning i kraft, og det medfører, at bilforhandlere fra den 1. april 2018 bliver forpligtede til at oplyse den samlede pris på bilen inklusive leveringsomkostninger. Ydermere skal brugtvognsforhandlere give oplysninger om første registreringsår samt fabrikationsår, hvis forhandleren kender eller burde kende det.
Fra den 1. april i år er det ikke længere tilladt for erhvervsdrivende bilforhandlere at angive salgsprisen for motorkøretøjer til private forbrugere som nettokontantprisen ved skiltning og annoncering. Nettokontantprisen omfatter køretøjets pris inklusive alle afgifter og eksklusive de leveringsomkostninger, der er forbundet med salget.
Leveringsomkostningerne udgør typisk mellem 2.000 og 4.000 kr. og dækker overen række elementer, som varierer fra salg til salg afhængigt af en række faktorer, herunder salgstypen, bilens stand og køberens præferencer.
Ny bekendtgørelse rummer væsentlige ændringer for bilforhandlere
Den 1. juli 2017 trådte en ny markedsføringslov i kraft, og efterfølgende er samtlige bekendtgørelser udstedt med hjemmel i loven blevet gennemgået. Som konsekvens heraf er Monopoltilsynets bekendtgørelse nr. 18 af 4. juli 1978 om skiltning og annoncering med priser for motorkøretøjer m.v. blevet ophævet, og reglerne for prismærkning af motorkøretøjer findes nu i stedet i § 13 i den nye bekendtgørelse nr. 1696 af 14. december 2017 om oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer.
Heraf følger det, at den erhvervsdrivende ved salg af køretøjer til forbrugere ved tydelig skiltning skal give oplysninger om salgsprisen. Salgsprisen skal fortolkes som den samlede pris og leveringsomkostningerne skal således medtages heri, hvilket følger af EU’s prismærkningsdirektiv og en EU-dom.
Den nye regel gælder ved enhver form for skiltning og annoncering for såvel nye som brugte motorkøretøjer, jf. bekendtgørelsens § 9.
Leveringsomkostninger har tidligere været genstand for debat, fordi nogle købere ikke har været klar over, hvad disse dækkede over, og formålet med den nye regel er blandt andet at skabe gennemsigtighed herom.
Det er imidlertid ikke ganske klart, at resultatet vil afspejle dette formål, da leveringsomkostningerne nu blot skal indgå i den samlede pris, hvilket begrænser forhandlerens mulighed for at udspecificere og tilpasse denne omkostningspost, der netop varierer fra salg til salg, f.eks. fra et salg af en ny bil kontra salg af en brugt.
Det kan derfor være en god idé for forhandlere at overveje, hvordan de i fremtiden gør kunder opmærksomme på, hvor stor en del af prisen, der udgør leveringsomkostningerne, og hvad disse dækker over.
Ovenstående træder i kraft den 1. april i år.
Skærpelse for brugtvognsforhandlere i forhold til oplysninger om registrerings- og fabrikationsår
Den nye bekendtgørelse fastsætter i § 13, stk. 3, at forhandlere af brugte motorkøretøjer skal give oplysninger om køretøjets første registreringsår. Dette medfører en skærpelse, hvorefter forhandlere tydeligt skal angive det første registreringsår, hvilket ikke tidligere var påkrævet.
Endelig følger det af § 13, stk. 3, at sælgere af brugte køretøjer skal oplyse fabrikationsåret, hvis de kender eller burde kende det. Hvornår en sælger kender eller burde kende fabrikationsåret på et motorkøretøj, vil blive nærmere fastlagt gennem praksis, men to afgørelser fra Højesteret fra 2012 tyder på, at autoriserede forhandlere bør kende dette, når der er tale om egne mærker, mens denne burde-viden formentlig ikke vil kunne pålægges brugtvognsforhandlere generelt.
Den ene af afgørelserne indikerer også, at en forhandler, der er bekendt med, at fabrikationsåret ligger mere end ét år før registreringsåret, bør oplyse herom.
Samme afgørelse fastlægger også, at forhandleren kan – i hvert fald ved et salg til en forbruger – ifalde et mangelsansvar efter købelovens § 76, stk. 1, nr. 3, hvis han ikke oplyser fabrikationsår i tilfælde, hvor han kender eller burde kende det. Vi vurderer, at den nye bekendtgørelse formentlig indskærper, at manglende oplysninger om fabrikationsår kan udgøre en køberetlig mangel.
Disse skærpelser af forhandlernes oplysningspligt er allerede trådt i kraft den 1. januar 2018 og er således gældende i skrivende stund.
Den nye prismærkningsbekendtgørelse indebærer samlet set væsentlige ændringer for erhvervsdrivende, der sælger motorkøretøjer. Fremover skal forhandlere være opmærksomme på, at leveringsomkostningerne skal medtages i den samlede pris for køretøjet, og særligt sælgere af brugte køretøjer af eget mærke skal tillige være opmærksomme på at give oplysninger om vognens fabrikationsår.
Overtrædelse af bestemmelserne straffes med bøde, jf. bekendtgørelsens § 18.