Ny IT-undersøgelse: Øget kontraktstyring mindsker risikoen for tvister i IT-projekter
Ny undersøgelse fra Danske IT-advokater (DITA) afslører, at flere kunder ser et øget behov for kontraktstyring som et værktøj til at hindre større tvister i IT-projekter. Få indblik i de væsentligste pointer fra undersøgelsen, der afdækker IT-markedet og hvilke typer konflikter, som der opstår mellem kunder, herunder offentlige kunder, og leverandører.
Hvert år gennemfører Danske IT-advokater (DITA) en undersøgelse af IT-markedet og hvilke typer konflikter, der opstår mellem kunder og leverandører. Undersøgelsen ser nærmere på baggrunden for og tilgangen til IT-tvister samt tendenser i forhold til GDPR, nye teknologier og generelt anvendelsen af juridisk bistand til løsningen af IT-tvister.
I alt har 418 IT-beslutningstagere fra private virksomheder og offentlige organisationer deltaget. Læs hele undersøgelsen her: http://www.itadvokater.dk/viden/survey
I undersøgelsen for 2019 er beslutningstagere fra den offentlige sektor for første gang med som respondenter. I spørgsmålet om konflikterne viser undersøgelsen, at de offentlige organisationer (38 %) oplever flere konflikter end de private virksomheder (24 %).
Undersøgelsen indeholder en lang række interessante resultater og observationer. Vi har fremhævet et par af de væsentligste her:
24 % har oplevet en konflikt i forbindelse med en IT-kontrakt
Årsagen til tvister ved IT-kontrakter kan være mange. I undersøgelsen har 24 % af de adspurgte oplevet en konflikt i forbindelse med en IT-kontrakt inden for de sidste 12 måneder. Undersøgelsen viser, at særligt ”Forsinkelse”, ”Omfang/Kvalitet” og ”Pris” har været de væsentligste årsager til tvister i 2019.
Stor variation i hvordan konflikter er løst
Samtidig viser undersøgelsen, at der er stor variation i, hvordan virksomheden har fået løst deres konflikter. I 43 % af tilfældene blev konflikten løst via enten forlig med juridisk hjælp, meditation/mægling eller retssag/voldgift, mens 32 % indgik forlig uden juridisk hjælp.
De virksomheder, som oplever konflikter, er dog overordnet tilfredse med det resultat, som de ender med i forbindelse med løsningen af deres konflikt. Samlet er 67 % enten ”Noget tilfredsstillende” eller ”Meget tilfredsstillende” med resultatet i forbindelse med løsningen af deres konflikt.
Stigende fokus på kontraktstyring i IT-kontrakter
I 2018 svarede 20 % af IT-kunderne ”ja, vi følger op, hvis der er tale om væsentlige forpligtelser i kontrakten”. I 2019 er dette tal steget til 37 %. Der er således sket en markant stigning på et år, og næsten en fordobling i antallet af IT-kunder, der følger op på leverandørens forpligtelser i IT-kontrakterne.
Opnå et succesfuldt samarbejde mellem leverandør og kunde
Der er ingen tvivl om, at IT-kontrakter er et komplekst område, der til tider kan være vanskeligt at navigere i. Det vil ofte være afgørende for et succesfuldt samarbejde mellem leverandør og kunde, at man baserer sin aftale på et solidt kontraktgrundlag samt efterfølgende kontraktstyring, således at der løbende foretages forventningsafstemning mellem kunden og leverandøren for at justere IT-kontrakten.
Hos DAHL har vi lanceret DAHL ContractRoom - et digitaliseret, moderne, nemt og effektivt kontraktstyringssystem, hvormed du er sikret et overblik over dine kontrakter. Systemet hjælper dig med at forbedre din kontraktstyring, så du sikrer systematisk opfølgning og evaluering af dine kontrakter. Læs mere her om DAHL ContractRoom.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål om IT-kontrakter, herunder samspillet mellem leverandører og kunder, eller kan du se en forestående konflikt om en IT-kontrakt og ønsker sparring til forebyggelse af en sådan konflikt, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister.