Ny dom illustrerer vigtigheden af strategisk designbeskyttelse
Den 26. oktober 2020 afsagde Sø- og Handelsretten dom i en sag anlagt af designvirksomheden Ferm Living ApS mod Coop Danmark A/S, Fakta A/S og design- og engrosselskabet Wolly & Co. A/S med påstand om produktkrænkelse i strid med ophavsretsloven, markedsføringsloven og designforordningen. Dommen illustrerer, at det er vigtigt at beskytte sit design strategisk.
I sagen skulle Sø- og Handelsretten tage stilling til, om en plantekasse (Plant Box) fra Ferm Living nød ophavsretlig, designretlig og/eller markedsføringsretlig beskyttelse, og om den omtvistede plantekasse, som var blevet produceret og solgt af Wolly & Co. og herefter markedsført og solgt af Coop og Fakta, i så fald udgjorde en krænkelse af Ferm Livings rettigheder.
Sø- og Handelsrettens vurdering
Sø- og Handelsretten fandt, at Plant Box var udtryk for en sådan selvstændig skabende indsats, at den som brugskunst nød ophavsretlig beskyttelse, samt at Plant Box besad en sådan grad af særpræg, at den nød beskyttelse mod efterligninger efter markedsføringsloven.
Efter en samlet vurdering af forskellene mellem de to plantekasser fandt Sø- og Handelsretten dog, at de to produkter fremstod så forskellige med hensyn til materialevalg, grundlæggende kvalitet og designmæssigt udtryk, at plantekassen fra Wolly & Co. ikke udgjorde en ulovlig produktefterligning efter ophavsretsloven eller markedsføringsloven.
Sø- og Handelsretten fandt på baggrund af den fremlagte designregistrering, at Ferm Livings Plant Box var designretligt beskyttet mod efterligninger.
Sø- og Handelsretten vurdering var imidlertid, at den informerede bruger ville få et andet helhedsindtryk af det registrerede Plant Box’ design end af den omtvistede Wolly & Co. plantekasse. Brugeren ville lægge mærke til, at Plant Box-stativet fremstår bukket og med afrundede hjørner, mens plantekassen fra Wolly & Co. har firkantede hjørner. Retten fandt derfor, at Wolly & Co.’s plantekasse ikke krænkede Ferm Livings registrerede design.
De sagsøgte blev herefter frifundet.
DAHLs kommentar til Sø- og Handelsretten dom
Dommen viser i overensstemmelse med den seneste retspraksis, at beskyttelsesomfanget efter ophavsretsloven og markedsføringsloven bedømmes efter originalproduktets karakteristiske træk, nemlig de design- og materialemæssige elementer, som giver produktet særpræg.
Domstolene vil derfor navnlig koncentrere sig om, hvorvidt disse elementer går igen i det påståede krænkende produkt, og om produkterne udtryksmæssigt differentierer sig fra hinanden.
Dommen viser også, at beskyttelsesomfanget af det registrerede design efter omstændighederne kan være snævert.
Som virksomhed bør man derfor arbejde målrettet med, hvordan ens design strategisk kan beskyttes. Man kan eksempelvis indlevere variationer af det samme design, da det kan udvide beskyttelsesomfanget af designet betydeligt. For EU-design er gebyrerne til disse samregistreringer endog også billigere end ved separate designansøgninger.
Læs Sø- og Handelsretten dom her.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til, hvordan du opnår den bredeste designbeskyttelse, eller andre spørgsmål til markedsføringsloven eller immaterialret, er du velkommen til at kontakte DAHLs eksperter i IPR og markedsføring.