Nyt om fodboldjura: Superligaen vinder navnetvist og FIFA i sponsortvist
Den danske Superliga vinder navnetvist mod udbryderturneringen European Super League, og FIFA fratager sponsorrettigheder fra storsponsoren Wanda Group i tvist om manglende betalinger. Læs med her, hvor vi dykker ned i de to aktuelle sager.
Superligaen vinder navnetvist mod European Super League
Superligaen A/S indehaver varemærkerettighederne til ”SUPERLIGA”, og derfor kan en mulig kommende europæisk udbryderturnering ikke få lov til at registrere varemærket ”The Super League” som EU-varemærke.
EU’s varemærkemyndighed har i en afgørelse den 7. marts 2024 givet Superligaen A/S og de danske klubber medhold i, at registreringen af det pågældende varemærke vil være en krænkelse af Superligaens varemærkerettigheder. Dette betyder reelt, at varemærket, ”The Super League”, ikke kan registreres som EU-varemærke. Således er udbryderturneringen formentlig nødt til at skifte navn.
Afgørelsen viser styrken ved at beskytte sit navn kommercielt ved at foretage en varemærkregistrering heraf. Se mere om EU’s varemærkemyndigheds afgørelse vedr. rettighederne til ”SUPERLIGA” her. Se også om European Super League og EU-domstolens afgørelse fra december 2023 her.
Varemærkeret inden for fodbold
Et varemærke er et forretningskendetegn, og det kan være både ord, logo, slogans og andet. Et varemærke er en betegnelse for et kendetegn, der bruges af en virksomhed til at brande og beskrive virksomheden, herunder adskille den fra andre virksomheder.
Inden for fodbold er der ofte knyttet stor økonomisk værdi til varemærker, hvilket bliver tydeligt ved bl.a. salg af merchandise. Et halstørklæde bliver f.eks. mere værd, hvis det er fremstillet i klubbens farver og med klubbens navn og logo. Både klubber, forbund og ligaer har ofte registreret deres navn, brand og eventuelle forkortelser som varemærker. Andre kan derfor ikke gøre brug af disse varemærker i kommerciel sammenhæng, f.eks. i en reklame for en kamp eller i anden sammenhæng uden forudgående samtykke, hvilket typisk sker mod betaling eller en anden modydelse. På samme måde kan nye turneringer eller ligaer, som i ovenstående sag, heller ikke registrere et varemærke, der vil krænke et eksisterende varemærke.
FIFA suspenderer sponsorrettigheder i tvist om manglende betalinger
Ifølge en rapport fra SportBusiness er FIFA i konflikt med det kinesiske ejendomsfirma, Wanda Group, som er en af FIFA’s bedst betalende sponsorer. FIFA skulle angiveligt have midlertidigt frataget Wanda Groups sponsorrettigheder, efter virksomheden ikke har betalt de fastsatte beløb i den indgåede aftale med FIFA, der skulle løbe fra 2016 til 2030.
Wanda Groups logo blev ikke vist på reklamebannerne ved banen under det nyligt afholdte VM i strandfodbold i Dubai. Logoet er dog fortsat at finde på FIFA’s hjemmeside. Ifølge fodboldmediet, Off The Pitch, er det forventningen, at FIFA og Wanda Group snarest vil drøfte tvisten nærmere og finde en løsning.
Det forhold, at FIFA herved ikke har leveret dele af sin ydelse i henhold til kontrakten med Wanda Group, udgør næppe misligholdelse, da det blot er udtryk for, at FIFA tilbageholder egen ydelse, indtil Wanda Group har erlagt sponsorbetalingen.
Generelt om sponsorrettigheder
De rettigheder, der knytter sig til fodboldens kampafvikling, f.eks. sponsorrettigheder på stadion, tilfalder som udgangspunkt den enkelte klub eller landshold, medmindre turneringsudskriveren, f.eks. FIFA, UEFA eller DBU, har fastsat særlige vilkår herom for deltagelse i turneringen. Dette var f.eks. tilfældet ved det nyligt afholdte VM i strandfodbold, hvor FIFA var turneringsudskriver og her havde fastsat særlige regler for sponsorrettigheder.
Turneringsudskrivere, f.eks. FIFA, UEFA og DBU, kan fastsætte regler for deltagerne i turneringen, herunder for klubberne/landsholdene og spillerne, for udnyttelse af en fodboldkamps tilknyttede kommercielle rettigheder. På den måde kan udnyttelsen af de kommercielle rettigheder hos klubber mv. begrænses. Dette er f.eks. sket ved DBU’s cirkulære nr. 122, som fastsætter regler for reklame på spillertøj i DBU’s turneringer.
Ved afvikling af EM i fodbold til sommer har UEFA som arrangør forbeholdt sig de kommercielle rettigheder, der knytter sig til turneringen. Det er således UEFA, der har rettighederne til at anvende samtlige reklamepositioner på stadion, og de deltagende nationer må ikke have sponsornavne på deres tøj uden tilladelse fra UEFA. Ifølge UEFA’s ”Equipment Regulations” art. 26 må landshold i forbindelse med EM kun have deres respektive sponsornavne på trøjerne under kvalifikationskampene til EM. UEFA oppebærer således som udgangspunkt alle reklameindtægter fra turneringen, og dette afvejes i nogen grad af, at de deltagende nationer fra UEFA modtager kvalifikationsbonus mv. Netop dette forhold har gennem årene givet anledning til mange diskussioner.
Kontakt os
Hos DAHL har vi specialiseret os i sports- og fodboldjura. Har du spørgsmål til konkrete sager og regler eller andre spørgsmål til sportsret, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister her. Vi har indgående viden og erfaring inden for sportsret.